1. Entzuketa musikala.
2. Margolan musikala.
3. Kontaketa musikala.
4. Ilustrazio musikala.
5. Ipuin musikala.
6. Gorputz eta musika adierazpena.
7. Dantza.
8. Dramatizazio musikala.
9.Entzuketa-abestia.
1. ENTZUKETA MUSIKALA:
- Defnizioa: Musika ezberdinen entzuketa aktiboa.
- Helburuak: Musikaren barne elementuak (tinbrea, erritmoa, doinua, testura, forma eta adierazpena) lantzea eta aztertzea. Eta honekin batera, haurren entzumen musikala lanztea.
- Metodologia: Plastika ariketak, mugimendu ariketak edota musika ariketak egin daitezke. Baina betiere, gutxienez, musika bera 3 aldiz entzuten (lehenengoa motibatzeko, bigarrena ariketa burutzeko eta hirugarrena sakontzeko).
- Erabilitako musikak izan beharreko ezaugarriak:
- Iraupena: 3-4 minutukoa.
- Tinbrea: Musika tresna ongi sumatzen dena eta soinu altuak.
- Erritmoa: Errepikakorrak eta biko metrikakoa.
- Doinua: Alaia eta dibertigarria. Do eskalaren barruan dagoena.
- Testura: Testura mota guztiak erabili daitezke. Doinu lagunduko testurak errazagoak dira.
- Forma: Ulertzeko errazak diren egiturak "Egitura karratukoak".
- Adierazpena: Eduki adierazkor handiko musikak.
- Genero eta estiloa: Klasikoa, modernoa eta herrikoia.
2. MARGOLAN MUSIKALA:
- Defnizioa: Musika-lan batean oinarrituz, marrazkiak, irudiak, lerroak, zirriborroak, zirrimarrak, etab. egitea musikak iradokitzen duenaren arabera.
- Helburuak: Musikaren barne elementuak lantzea, haurren musikalitatea sormenarekin eta irudimenarekin bat lantzea eta musika plastikarekin lotuta lanztea.
- Metodologia: Gutxienez, musika bera 3 aldiz entzuten (lehenengoa motibatzeko, bigarrena ariketa burutzeko eta hirugarrena sakontzeko).
- Erabilitako musikak izan beharreko ezaugarriak:
- Iraupena: 3-4 minutukoa.
- Tinbrea: Musika tresna ongi sumatzen dena eta soinu altuak.
- Erritmoa: Errepikakorrak eta biko metrikakoa.
- Doinua: Alaia eta dibertigarria. Do eskalaren barruan dagoena.
- Testura: Testura mota guztiak erabili daitezke. Doinu lagunduko testurak errazagoak dira.
- Forma: Ulertzeko errazak diren egiturak "Egitura karratukoak".
- Adierazpena: Eduki adierazkor handiko musikak.
- Genero eta estiloa: Klasikoa, modernoa eta herrikoia.
ADIBIDEAK:
- T. SAN MIGUEL: LEZAO "No tienes elección".
- MAZAKAZU YOSHIZAWA: ZEN GARDEN "Wind".
- JHON WILLIAMS: STAR WARS (I): Batalla de los droides.
Tomas San Miguel "Noche de San Juan"
Daniel May "Metal"
3. KONTAKETA MUSIKALA:
- Defnizioa: Entzungo dugun musika-lanaren inguruko istorio, narrazio, deskribapen, testu, olerki, etab. asmatzean datza kontakizun hau.
- Helburuak: Musikaren barne elementuak (tinbrea, erritmoa, doinua, testura, forma eta adierazpena) lantzea eta aztertzea. Eta honekin batera, haurren entzumen musikala eta sormena lanztea.
- Metodologia: Erabilitako musika lanaren, honen forma-egitura eta adierazpenaren ezagutza eskatzen du teknika honek. Kontaketak gidatu, motibatu eta nabarmendu egin behar direlako.
- Iradokizunak:
- Musika mota: Hitzik gabekoa hobe.
- Forma eta dierazpena: Egokia izatea lan egingo dugun haurren garapenari erreparatuz. Eta gai edo zati ezberdinak edukiz gero hobeto.
- Entzuketa: Behin baino gehiagotan entzun.
- Iraupena: Kontrolatua, ez luzeegia eta aldaketekin.
- Testura: Testura esberdinekin jolastu, tartekatu eta bolumena manipulatu.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du.
- Lehen Hezkuntzan: Ikasleek eta irakasleek parte hartzen dute.
- Bigarren Hezkuntzan: Ikasleek dena antolatzen dute.
4. ILUSTRAZIO MUSIKALA:
- Defnizioa: Musikaz kanpoko elementuak sonorizatu, indartu, azpimarratu, soinuaz jantzi, deskribatu, girotu eta haietan inspirazioa hartzea.
- Helburuak: Kontaketaren alderantzizko funtzioa da, elementu naguzia bigarren mailan geratzen den musika edo soinua izanik. Musikari irudiak jartzea lortu nahi da sormena eta irudimena landuz.
- Ilustrazio musikalaren motak:
- Garaia, istorio, gertakizun, giro, natur fenomeno, etab.
- Pertsonaiak, animaliak, etab.
- Egoerak (tristeak, enpatikoak, ...)
- Testurak, ipuinak, bertsoak, abestiak, kontaketak, olerkiak, etab.
- Marrazkiak, irudiak, istorio marraztuak.
- Musika lan bat egiteko musika tresna hauek erabili daitezke:
- Ahotsa.
- Gorputz-perkusioa (hatzak, eskuak, belaunak eta oinak).
- Eskolako-perkusioa (metala, zura, mintza eta xafla).
- Beste musika tresna batzuk (flauta gozoa, soinu-objektuak, etab.).
- Grabaketak (CD, MP3, etab.).
- Iradokizunak:
- Soinuz janzteko egokia den testura erabili.
- Sonorizatzeko musika tresna bat edo batzuk erabili aldi berean.
- Ez erabili musika tresna gehiegi.
- Irakurmena soinuarekin batera edo tartekatuz egin daiteke.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du.
- Lehen Hezkuntzan: Ikasleek eta irakasleek parte hartzen dute.
- Bigarren Hezkuntzan: Ikasleek dena antolatzen dute.
5. IPUIN MUSIKALA:
- Defnizioa: Zenbait konpositoreren arreta piztu duten istorio edo haur ipuina, izan ere egokiak iruditzen zaizkielako beren kontaketa soinuz janztea.
- Helburuak: Ipuin baten bidez, musikalitatea lantzea. Barne elementuak, konposaketak, irudimena eta sormena landuz. Soinuz janzteko egokia den istorioa aukeratzea eta soinuen bidez, hau indartzea, azpimarratzea, hobeto deskribatzea eta girotzea.
- Iradokizunak:
- Soinuz janzteko egokia den ipuina aukeratu.
- Ez erabili musika-tresna gehiegi.
- Irakurmena soinuarekin batera edo tartekauz egin daitezke.
- Dramatizazioa, dantza eta mugimendua aukeran daude.
- Ariketa moduan, ipuin musikala behin landuta, soinu lagunketa bakarrik egin daiteke, testurarik gabe.
ADIBIDEAK:
- S: PROKOFIEV: Pedro eta otsoa.
- F. POULENC: Babarren istorioa.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du lehenengo zikloan. Bigarren zikloan, ordea, haurrak parte hartu dezakete.
- Lehen Hezkuntzan: Ikasleek dena antolatzen dute.
- Bigarren Hezkuntzan: Ipuinak ez dira erabiltzen, ilustrazioak ordez bai.
La isla de los sonidos
La tierra de la musica
6. GORPUTA ETA MUSIKA ADIERAZPENA (G.M.A.):
- Defnizioa: Musika lan bat gorputz-mugimenduen bidez laguntzea da. Betiere mugimenduak askeak izanda.
- Helburuak: Gorputzaren mugimenduak eta musikaren ezaugarriak ezagutzea eta hauetaz gozatzea.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du.
- Lehen Hezkuntzan: Ikasleek eta irakasleek parte hartzen dute.
- Bigarren Hezkuntzan: Gazteek dantza nahiago dute, GMA baino.
7. DANTZA:
- Defnizioa: Musika-lan bat gorputz mugimenduen bidez laguntzea da teknika hau. Mugimendu horiek arautuak izanda.
- Helburuak: Mugimendu zehatzak jarraitzea eta gorputzaren kontrola eskuratzea.
- Dantza motak:
- Areto dantzak: Baltsea, merenge, salsa, pasodoble, polka, tango, bolero, txa-txa-txa, etab.
- Modernoak: Rock´n roll, twist, break-dance, disco-dance, free-style, etab.
- Herrikoiak: Sevillana, auresku, saldana, etab.
- Ballet-a.
- Dantzaren elementuak:
- Musikaren erritmika eta metrika: Soinuaren eta isilunearen iraupen-harremana (bitarrak, hirutarrak).
- Musikaren forma egitura: Musika-lan bat egituratzeko era, gai, atal, sekzio, etab. (gai musikala 8 edo 16 konpasetan aurkituko da).
- Musikaren abiadura eta intentsitatea: Musikaren pultsuak duen abiadura eta busikaren indarra edo bolumena.
- Mugimendu erak: Jarrerak, keinuak, biraketak, jauziak, erorketak, zorua, sekuentziak, inprobizazioak, taldekatzeak eta objektuak.
- Zenbait aldiz entzun.
- Musika gai bakoitzari mugimendu era zenbait jarri.
- Musika gai bat errepikatuz gero, mugimendu berberak edo antzekoak erabili.
- Mugimendu sinpleak erabili, konplikatu gabe.
- Mugimendu errezenak pultsoari jarraitzen diotenak dira.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du (sinplea, errepikakorra eta bikoa-beltza eta kortxea erabiliz).
- Lehen Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du (hirukoa eta zuria gehituz).
- Bigarren Hezkuntzan: Ikasleak antolatzen du eta forma guztiekin jolastu dezake.
8. DRAMATIZAZIO MUSIKALA:
- Defnizioa: Musika ta mugimenduen bidez, istorio bat kontatzea, mugimenduak askeak edo arautuak izan daitezke. Eta instrumentuak, norberak egindako, soinuak, zaratak, soinu-efektuak, etab. erabili daitezke.
- Helburuak: Adierazpena lantzea mugimendu eta musikak iradokitzen duenarekin bat.
- Iradokizunak:
- Musikak sortarazten dituen sentimenduak, emozioak, sentsazioak, ikus-irudiak, etab. kontuan hartzea.
- Letrarik gabeko musika erabili.
- Musikak zati-sekzio ezberdinak izanez gero, hobeto.
- Oso garrantzitsua da espazioaren erabilpena.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du (zati 1-zati 2).
- Lehen Hezkuntzan: Irakasleak dena antolatzen du (2 zati baino gehiago).
- Bigarren Hezkuntzan: Ikasleak antolatzen du.
9. ENTZUKETA-ABESTIA:
- Defnizioa: Entzungo dugun doinu nagusirako hitzak asmatzean, kontuan izanik haren eduki semantiko adierazkorra eta haren egitura; edo kontrako aldia, aldez aurretik dugun testu, kontaketa, olerki eta abarreko doinu bat asmatzean datza teknika hau.
- Helburuak: Musikalitateaz eta konposizioaz gozatzea.
- Abesti motak:
- Abesti motak:
- Haur-hizkera.
- Sehaska edo lo kantak.
- Hitzezko kantak.
- Mimi-kantak.
- Erritmo-kantak.
- Mugimendu-kantak.
- Helburu musikaleko kantak.
- Betse ikasgai batzuk lantzeko kantak.
- Beste batzuk.
ADINAREN ARABERA JARDUERAK ALDATU:
- Haur Hezkuntzan: Haur-hizkera, sehaska-lo kantak, erritmo, mimo eta hitzezko kantak.
- Lehen Hezkuntzan: mugimendu, helburu musikaleko eta beste ikasgai batzuk lantzeko kantak.
- Bigarren Hezkuntzan: Beste kulturetakoak, musika tresnez laguntzekoak...
Sorgina pirulina
(Txomin Irakaslea)
Sorgina pirulina
Pintto Pintto
(Txomin Irakaslea)
No hay comentarios.:
Publicar un comentario